January 11, 2010

Makanan Yang Masih Ada Darah

Postby abi_atiqah »

Yg Bbhg Ustaz

salam

Kekadang di setengah restoran masakan seperti ayam tak masak sepenuhnya, di bahagian tulang terdapat darah. Dari segi hukum bolehkan kita makan ayam tersebut (dengan tidak memakan bhgn yang berdarah) ?

jazakallah


________________________
Postby kamin »

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab persoalan sdr abi_atiqah kemukakan dengan sekadar yang mampu, Insyaallah.

Darah kelihatan pada ayam atau daging yang telah dimasak adalah dibolehkan (dima'afkan). Apa yang haram ialah darah yang mengalir. Firman Allah swt :

"Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." - (Al-An'am 6:145)

Al-Tabari didalam Tafsirnya mengatakan :

"perkataan 'darah yang mengalir' bermakna darah yang mengalir dengan banyaknya. Ini cara Allah menjelaskan mengenai darah kepada hambanya bahawa ini adalah haram. 'Ikrimah berkata : Jika tidak kerana ayat ini, orang Islam mungkin akan menjadi eksterim mengelak darah yang berada didalam urat-saraf sebagaimana orang Yahudi mengelakkannya. Al-Maawardi berkata bahawa mengenai darah yang tidak mengalir, jika ia telah berada didalam urat-saraf, seperti hati dan limpa, maka ianya halal, kerana Nabi saw bersabda "Dua jenis daging dan dua jenis darah telah dihalal kepada kita....."

Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi didalam buku Al-Halal wa Al-Haram fi Al-Islam berkata :

"yang diharamkan ialah darah yang mengalir. Ibnu Abbas pernah ditanya mengenai hukum limpa, beliau menjawab: “Kamu boleh memakannya.” Mereka berkata lagi: “Bukanlah ia darah?” Beliau menjawab lagi: “Hanyasanya yang diharamkan ke atas kamu ialah darah yang mengalir.'"

Beliau juga mengisahkan bahawa, pada zaman Jahiliyyah, mereka menjadikan darah sebagi sumber makanan. Kata Sheikh Al-Qaradhawi :

"Orang-orang jahiliyah apabila mereka lapar, mereka akan mengambil satu benda tajam dari tulang atau sebagainya, kemudian dicucukkan ke unta atau binatang lainnya. Mereka kemudian mengumpul darah yang mengalir dari binatang itu kemudian diminumnya. "

Maka jelaslah bahawa darah yang berada didalam ayam atau daging yang telah dimasak, makanan tersebut halal dimakan. Apa yang diharamkan ialah darah yang mengalir seperti mana yang telah dijelaskan diatas. Wallahu'alam

-wassalam-


Rujukan :

1. Tafsir Al-Tabari. Perisian Al-Harf.

2. Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi. Al-Halal wa Al-Haram fi Al-Islam. cetakan ke 27. Kaherah : Maktabah Wahbah, 2002. ms 44-45

0 comments:

Post a Comment