tag:blogger.com,1999:blog-90984476852337397082024-03-13T23:34:30.285+08:00MAKANAN DAN SEMBELIHANaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.comBlogger108125tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-32980996204461679612011-04-10T13:56:00.000+08:002011-04-10T13:56:29.045+08:00Angkat Pisau Semasa Menyembelih<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">Postby huzaifee »<br />
Assalamualaikum ustaz...<br />
<br />
minggu lepas masjid tmpt sy bertugas ada wat kursus sembelih ayam kpd ahli qaryah...penceramah ada bg teori ringkas rukun dan syrt sah sembelihan. kemudian sesi praktikal. Ada 2 perkara saya musykil ::? minta pencerahan dr ustaz :<br />
<br />
1) dikatakan baca bismillah itu tidak wajib , hanya sunat semasa sembelihan.tp dlm al-Quran dijelaskan : Allah SWT berfirman: Janganlah kamu makan sembelihan yang tidak disebut nama Allah atasnya”. (al-An’am : 121)<br />
-ada tafsiran lainkah yg menyatakan sunat sebut bismillah?<br />
<br />
2) masa sesi praktikal, 2 org yg praktik sembelih telah angkat pisau sblm abis potong urat.kendian dia sambung potong urat merih dan halkum tu hingga putus.<br />
so, penceramah tu kata dua ekor ayam tu bangkai walaupun urat dipotong; sebabnya angkat pisau.<br />
- boleh ustz bagi dalil ttg syarat angkat pisau ni..<br />
<br />
3) masa sekolah dulu dlm buku teks Pend Islam T4 ada sbut syarat sah sembelihan ialah mesti haiwan itu mati dengan sekali sembelih...adakah ia merujuk kpd istilah menghiris berkali-kali yakni sama dgn angkat pisau diatas??<br />
<br />
syukran... <br />
<br />
<br />
*************************************<br />
Postby al-jawhar »<br />
:salam<br />
<br />
<b><span style="font-size: large;">بسم الله، و الحمد لله، و الصلاة والسلام على رسول الله، وبعد:</span></b><br />
<br />
1) Hukum membaca basmalah semasa menyembelih haiwan ternakan adalah khilaf dikalangan ulama. Menurut Imam Al-Syafie dan satu riwayat daripada Imam Malik , Ahmad serta segolongan ulama berpendapat bahawa membaca Basmalah adalah sunat sahaja.Maka , jika ditinggalkan dengan sengaja bacaan basmalah tersebut atau terlupa , binatang buruan dan sembelihan itu tetap halal dimakan.<br />
<br />
Dalil mereka ialah : (Surah al-maidah : 3)<br />
<br />
<b><span style="font-size: large;">إِلا مَا ذَكَّيْتُمْ</span></b><br />
<br />
“…..kecuali yang sempat kamu sembelih.(sebelum habis nyawa)……”<br />
<br />
Dalam ayat tersebut , Allah swt mengharuskan menyembelih binatang tanpa menyebut nama-Nya.<br />
<br />
Begitu juga mereka berdalilkan kepada satu hadis riwayat Aisyah r.anha :<br />
<br />
“Sesungguhnya di sini terdapat beberapa kelompok masyarakat yang baru sahaja meninggalkan zaman jahiliyyah mereka.Mereka menghadiahkan kepada kami daging binatang yangn kami tidak tahu adakah mereka menyebut nama Allah ke atasnya atau tidak.Sabda Rasulullah saw : Sebutlah nama Allah dan makanlah.” (HR Bukhari : 6849)<br />
<br />
Dalam hadis di atas , suruhan membaca Basmalah adalah ditujukan disaat hendak makan dan minum.Larangan memakan sesuatu yang tidak disebutkan nama Allah swt hanyalah tertumpu kepada binatang yang disembelih untuk berhala dan bukan kerana Allah swt….Wa Allahu A’alam<br />
<br />
Manakala golongan kedua berpendapat basmalah adalah wajib dibaca semasa berburu atau menyembelih binatang , dan apabila ditinggalkan dengan sengaja basmalah akan menyebabkan binatang tersebut haram dimakan.Ini adalah pendapat yang sahih daripada al-Imam Ahmad dan juga pendapat Ibn Sirin dan Abu Thawr.<br />
<br />
Dalil bagi golongan ini pula ialah Firman Allah swt dalam surah Al-An’am : 121 :<br />
<br />
<b><span style="font-size: large;">وَلا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ</span></b><br />
<br />
“Dan janganlah kamu memakan binatang-binatang yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya. Sesungguhnya perbuatan yang semacam itu adalah suatu kefasikan”<br />
<br />
2) Jika orang yang menyembelih terangkat tangan dan pisau sebelum sempurna penyembelihan dan kemudian ia kembali menyempurnakan penyembelihannya , maka hal seperti ini adalah harus kerana ia telah melukainya dan segera menyempurnakan penyembelihan.Lagi pun ketika itu binatang tersebut masih hidup.Maka ia termasuk dalam firman Allah swt surah al-Maidah : 3 :<br />
<br />
<b><span style="font-size: large;">إِلا مَا ذَكَّيْتُمْ</span></b><br />
<br />
“…..kecuali yang sempat kamu sembelih.(sebelum habis nyawa)……”<br />
<br />
Sekiranya binatang itu mati sebelum sempat si penyembelih menyempurnakan sembelihannya , maka binatang itu tidak harus dimakan…..Wa Allahu A’alam<br />
<br />
3) Dalam mazhab Imam Syafie , disyaratkan cepat-cepat menyembelih dan dengan cara sekaligus.jika terlambat sehingga haiwan berkenaan sampai ke tahap harakah mazbuh sebelum sempat memotong urat halqum dan juga marih , maka batallah penyembelihan tersebut.<br />
<br />
WA<br />
<br />
Ruj :<br />
<br />
Haza Halalun Wa Haza Haramun . Abd Qadir Ahmad Ata.<br />
Himpunan Isu-Isu feqah terpilih , Dr.Basri Ibrahim Al-Hasani Al-Azhari</div>aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-26748900256854409742011-04-10T13:33:00.000+08:002011-04-10T13:33:12.965+08:00Makanan Di Luar NegaraPostby Guest »<br />
<br />
:salam<br />
<br />
Kehidupan di luar negara memerlukan kita belajar mengadaptasi dgn keadaan dan mengambil fiqh yg sesuai dgn keadaan disini. Pendapat saya, pembelajaran isu fiqh walaupun ianya perkara ranting (bukan mcm isu tauhid) dari kepelbagaian sumber, nas, ijtihad, qias etc memberi banyak manfaat, bukan bermaksud kita perlu meringankan kaedah taqlid kepada mazhab lain tetapi lebih memahami dan mempelajari betapa luas ilmu Islam itu.<br />
<br />
Saya setuju setiap ilmu fiqh baik yg kontroversi(ni kalau diskus dgn org yg kurang ilmu dan menganggap kita pulak yg tak tahu) mcm isu fatwa ibnu taymiyyah pasal isu E471 derivatives mahupun yg straight foward memerlu kefahaman ilmu yg tajam akan islam.<br />
<br />
Berbalik pada soalan saya;<br />
<br />
1) Kekadang bila kita makan di luar negara kita lebih particular supaya tidak bercampur dgn makanan haram seperti ham. Jika seorang penjual memegang ham, lepas tu buat makanan tuna sandwich untuk kita, perlu ke kita particular ie takut lekat zat2 ham kat roti kita? Setahu saya kita haram memakan, pada Syafii ham (zat babi) juga najis, tetapi ada pendapat ham bukan najis berat cuma haram dimakan.<br />
<br />
2)Perlukah kita menjadi macam detective, ie kekadang ada kawan saya tanya adakah fries/chips dicampur dgn bahan yg haram mcm lard atau dimasak sekali dgn ayam tak halal?<br />
<br />
3)Adakah gelatin boleh dimasukkan dalam fatwa preservatives keluaran European Fatwa and Research Council? Bagaimana dgn margarine atau sumber haram lain tapi bertukar nama?<br />
<br />
Jazakallah<br />
<br />
<br />
*******************************<br />
Postby g@y@t »<br />
w'salam,<br />
<br />
1) Apabila dilihat secara zahir berlakunya situasi demikian, iaitu org yg memegang ham kemudiannya memegang makanan kita, maka haram juga utk kita memakannya. Keharaman memakan adalah krn berlaku pemindahan zat kpd makanan kita sedangkan zat babi itu haram dimakan secara ijma'. Tetapi jika kita hanya berprasangka bhw sipenjual itu memegang makanan kita sblm membasuh tangannya, maka tidaklah haram atas kita memakannya. Krn asal sesuatu itu halal melainkan ada dalil yg mengharamkannya.<br />
<br />
2) Kita tidak perlu menjadi detektif. Namun, kita perlu menjalankan tugas sebg seorang muslim iaitu mencari makanan yg halal. Dan memeriksa kandunganpada paket2 termasuk dalam kewajipan kita sebagai org Islam. Sekiranya pada zahir ianya halal, maka tidak perlulah kita mengorek hingga ke lubang cacing memeriksa asalnya makanan itu.<br />
<br />
3) ya, gelatin dan apa shj bentuk makanan yg melalui proses perubahan kimia (bukan perubahan bentuk shj), termasuk dalam skop fatwa tersebut.<br />
<br />
Perlu diingatkan, hukum boleh berubah megikut keadaan setempat. Apa yg diringankan dinegara bukan Islam, tidak bermakna boleh diamalkan di negara kita. Sebagai cth, ana lebih cenderung utk tidak menerima fatwa European Council itu apabila berada di negara kita.<br />
WA.<br />
<br />
wassalam<br />
<br />
alhalal walharam fil islam<br />
Dr Yusuf alQaradhawiaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-41269394098367391352010-11-13T18:58:00.000+08:002010-11-13T18:58:19.072+08:00Bolehkah Lembu Dibahagi 7: 4 Untuk Korban 3 Untuk AqiqahAntara pertanyaan yang sering diajukan menjelang Idul Adha.<br />
<br />
<ul><li>Bolehkah seekor lembu dikongsi beberapa orang untuk tujuan korban? Seekor lembu di bahagi berapa?</li>
<li>Bolehkah lembu yang dibahagi 7 dikongsi untuik tujuan korban dan aqiqah?</li>
</ul><br />
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~~~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><br />
<br />
Untuk menjawab persoalan ini, panel feqh al-ahkam.net al-fadhil al-ustaz albaruhiyy menjawab:<br />
<br />
Dalam hadis sahih riwayat Jabir<br />
<br />
<div style="text-align: center;"><b><span style="font-size: x-large;">فأمرنا رسول الله - صلى الله عليه وسلم - أن نشترك في الإبل والبقر كل سبعة منا في بدنة</span></b></div><br />
Maksudnya : Maka Rasulullah s.a.w memerintahkan kami supaya berkongsi dalam seekor unta dan seekor lembu, iaitu setiap tujuh orang dari kalangan kami berkongsi seekor unta. [Muslim]<br />
<br />
Namun, dalam persoalan ditanya, dalam seekor lembu apakah harus dijadikan 4 untuk akikah dan 3 untuk korban.<br />
<br />
Melihat kepada fatwa-fatwa ulama, ia menyerupai masalah mencampurkan niat dalam satu ibadat. Dalam fatwa <b>islamqa</b> ada dinyatakan masalah sekiranya seorang ingin menyembelih haiwan dan ia berniatkan korban dan akikah sekaligus, adakah harus?<br />
<br />
Ada dua pendapat dalam masalah ini.<br />
<br />
<b>Pertama</b>: Tidak harus dilakukan, mesti diasingkan niat. Ini adalah pandangan mazhab Syafie. Hujahnya ialah ibadat korban dan akikah ini mempunyai maksud dan tujuan khusus bagi setiap satu. Bahkan kedua-duanya mempunyai sebab yang berlainan.<br />
<br />
<b>Pendapat kedua</b>: Harus mencampurkan niat akikah dan korban dalam satu haiwan sembelihan. Hujahnya ialah kerana maksud dan tujuan penyembelihan ialah untuk taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah Taala. Ada riwayat dari Hasan menyebut (Musannaf Ibn Abi Shaybah (5/534):<br />
<br />
<div style="text-align: center;"><b><span style="font-size: x-large;">عَنْ الْحَسَنِ قَالَ : إذَا ضَحُّوا عَنْ الْغُلَامِ فَقَدْ أَجْزَأَتْ عَنْهُ مِنْ الْعَقِيقَةِ </span></b>.</div><br />
Maksudnya “Jika kamu melakukan sembelihan korban untuk bayimu, maka ia memadai untuk akikah”<br />
<br />
Sheikh Muhammad bin Ibrahim r.h memilih pendapat ini, katanya :<br />
<br />
<div style="text-align: center;"><b><span style="font-size: x-large;">لو اجتمع أضحية وعقيقة كفى واحدة صاحب البيت ، عازم على التضحية عن نفسه فيذبح هذه أضحية وتدخل فيها العقيقة</span></b></div><br />
Maksudnya : Sekiranya korban dan akikah berhimpun, maka memadai dengan melakukan satu sahaja untuk tuan rumah, ia berazam untuk melakukan korban bagi dirinya, maka ia menyembelih korbannya, dan akan masuk di dalamnya ibadat akikah.<br />
<br />
Hasilnya ialah, dalam masalah di atas iaiatu (7 bahagian, 4 niat akikah, 3 niat korban) insyaAllah harus dan dibolehkan kerana tujuan penyembelihan tetap sama iaitu taqarrub kepada Allah Taala.<br />
<br />
Wallahualam<br />
<br />
Rujukan<br />
http://islamqa.com/ar/ref/106630<br />
http://al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=98&t=38747&start=0aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-45586143792534838982010-01-12T22:15:00.003+08:002010-01-26T10:01:45.772+08:00Hadis AisyahPostby mercury »<br />
<br />
assalamu a'laykum<br />
<br />
adakah hadis2 'aisyah yg berikut menunjukkan hukum menahan diri dari memotong kuku dan rambut bagi org yg mahu berkorban tidak wajib (hanya sunat)?<br />
saya 'copy' dari sahih muslim:<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
<div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;">باب اسْتِحْبَابِ بَعْثِ الْهَدْىِ إِلَى الْحَرَمِ لِمَنْ لاَ يُرِيدُ الذَّهَابَ بِنَفْسِهِ وَاسْتِحْبَابِ تَقْلِيدِهِ وَفَتْلِ الْقَلاَئِدِ وَأَنَّ بَاعِثَهُ لاَ يَصِيرُ مُحْرِمًا وَلاَ يَحْرُمُ عَلَيْهِ شَىْءٌ بِذَلِكَ. (64)</span></b><br />
</div><div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;"><br />
</span></b><br />
</div><div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;">وَحَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى وَمُحَمَّدُ بْنُ رُمْحٍ قَالاَ أَخْبَرَنَا اللَّيْثُ ح وَحَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا لَيْثٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ وَعَمْرَةَ بِنْتِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يُهْدِى مِنَ الْمَدِينَةِ فَأَفْتِلُ قَلاَئِدَ هَدْيِهِ ثُمَّ لاَ يَجْتَنِبُ شَيْئًا مِمَّا يَجْتَنِبُ الْمُحْرِمُ.</span></b><br />
</div><div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;"><br />
</span></b><br />
</div><div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;">وَحَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ عَائِشَةَ تَقُولُ كُنْتُ أَفْتِلُ قَلاَئِدَ هَدْىِ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بِيَدَىَّ هَاتَيْنِ ثُمَّ لاَ يَعْتَزِلُ شَيْئًا وَلاَ يَتْرُكُهُ.</span></b><br />
</div><div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;"><br />
</span></b><br />
</div><div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;">وَحَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ حَدَّثَنَا أَفْلَحُ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ فَتَلْتُ قَلاَئِدَ بُدْنِ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بِيَدَىَّ ثُمَّ أَشْعَرَهَا وَقَلَّدَهَا ثُمَّ بَعَثَ بِهَا إِلَى الْبَيْتِ وَأَقَامَ بِالْمَدِينَةِ فَمَا حَرُمَ عَلَيْهِ شَىْءٌ كَانَ لَهُ حِلاًّ.</span></b><br />
</div><div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;"><br />
</span></b><br />
</div><div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;">حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِى بَكْرٍ عَنْ عَمْرَةَ بِنْتِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّهَا أَخْبَرَتْهُ أَنَّ ابْنَ زِيَادٍ كَتَبَ إِلَى عَائِشَةَ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ قَالَ مَنْ أَهْدَى هَدْيًا حَرُمَ عَلَيْهِ مَا يَحْرُمُ عَلَى الْحَاجِّ حَتَّى يُنْحَرَ الْهَدْىُ وَقَدْ بَعَثْتُ بِهَدْيِى فَاكْتُبِى إِلَىَّ بِأَمْرِكِ. قَالَتْ عَمْرَةُ قَالَتْ عَائِشَةُ لَيْسَ كَمَا قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ أَنَا فَتَلْتُ قَلاَئِدَ هَدْىِ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بِيَدَىَّ ثُمَّ قَلَّدَهَا رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بِيَدِهِ ثُمَّ بَعَثَ بِهَا مَعَ أَبِى فَلَمْ يَحْرُمْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- شَىْءٌ أَحَلَّهُ اللَّهُ لَهُ حَتَّى نُحِرَ الْهَدْىُ</span></b>.<br />
</div><br />
mohon ahli panel syarahkan secara ringkas hadis2 tersebut, supaya dapat gambaran apa yg berlaku sebenarnya dlm hadis2 di atas.<br />
<br />
jazakumullahu khaira.<br />
<br />
<br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby Abu_Umair »<br />
<br />
<b><span style="font-size: large;">بسم الله</span></b><br />
<b><span style="font-size: large;">والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد</span></b><br />
<br />
- Sebahagian ulama menjadikan hadis di atas sebagai dalil yang memalingkan hukum haram kepada harus (makruh) dalam masalah mengerat kuku dan rambut bagi orang yang ingin melakukan korban. Inilah yang dipegang oleh jumhur fuqaha, iaitu hukumnya adalah makruh, bukannya haram.<br />
<br />
- Manakala mereka yang berpendapat hukumnya haram, mengatakan maksud dalam hadis Aisyah di atas, ialah khas pada mendatangi perempuan sahaja. Iaitu sesiapa yang ingin membuat korban, selama mana belum sampai waktu korban tidaklah diharamkan ke atasnya mendatangi isterinya sebagaimana orang berihram haram mendatangi isteri.<br />
<br />
- Tafsiran khas ini berdalilkan kepada sesetengah riwayat ada tambahan <span style="font-size: large;">من أهله</span> iaitu:<br />
<br />
<div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;">ثم يبعث بالهدي ويقيم عندنا لا يجتنب شيئا مما يجتنبه المحرم من أهله</span></b><br />
</div><br />
Kata Imam Tahawi, "Di dalam hadis ini ada disebut maksud mengenai Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam tidak berpantang larang, iaitu baginda tidak berpantang larang berkenaan dengan mendatangi isteri baginda. BUKAN baginda tidak berpantang larang sebagaimana orang berihram berpantang larang iaitu tidak memotong rambut dan kuku ketika ihram". (Bayan Musykil Aatsar 14/74)<br />
<br />
Wallahu A'lam.aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-52458074020101147522010-01-12T22:13:00.002+08:002010-01-26T10:04:02.570+08:00Sebahagian Aqiqah Sebahagian KorbanPostby Khay4_me »<br />
<br />
salam<br />
<br />
apakah dibolehkan dalam (7 bahagian) seekor lembu... 4 bahagian diniatkan utk Aqiqah dan bakinya 3 bhg lagi diniatkan utk Korban? Mohon datangkan dalil yang jelas berkenaan perkara tersebut. Sekiranya dilaksanakan penyembelihan lembu tadi mengikut pembahgian tersebut... apakah SAH ibadat Korban dan Akikah tersebut? Jazakallah. wassalam.<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
<br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby albaruhiyy »<br />
<br />
<b><span style="font-size: large;">بسم الله الرحمن الرحيم</span></b><br />
<b><span style="font-size: large;">الحمد لله والصلاة والسلام على رسول لله وبعد</span></b> :<br />
<br />
Dalam hadis sahih riwayat Jabir<br />
<br />
<div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;">فأمرنا رسول الله - صلى الله عليه وسلم - أن نشترك في الإبل والبقر كل سبعة منا في بدنة</span></b><br />
</div><br />
Maksudnya : Maka Rasulullah s.a.w memerintahkan kami supaya berkongsa dalam seekor unta dan seekor lembu, iaitu setiap tujuh orang dari kalangan kami berkongsi seekor unta. [Muslim]<br />
<br />
Namun, dalam persoalan ditanya, dalam seekor lembu apakah harus dijadikan 4 untuk akikah dan 3 untuk korban.<br />
<br />
Melihat kepada fatwa-fatwa ulama, ia menyerupai masalah mencampurkan niat dalam satu ibadat. Dalam fatwa islamqa ada dinyatakan masalah sekiranya seorang ingin menyembelih haiwan dan ia berniatkan korban dan akikah sekaligus, adakah harus?<br />
Ada dua pendapat dalam masalah ini.<br />
<br />
Pertama : Tidak harus dilakukan, mesti diasingkan niat. Ini adalah pandangan mazhab Syafie. Hujahnya ialah ibadat korban dan akikah ini mempunyai maksud dan tujuan khusus bagi setiap satu. Bahkan kedua-duanya mempunyai sebab yang berlainan.<br />
<br />
Pendapat kedua : Harus mencampurkan niat akikah dan korban dalam satu haiwan sembelihan. Hujahnya ialah kerana maksud dan tujuan penyembelihan ialah untuk taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah Taala. Ada riwayat dari Hasan menyebut (Musannaf Ibn Abi Shaybah (5/534):<br />
<br />
<div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;">عَنْ الْحَسَنِ قَالَ : إذَا ضَحُّوا عَنْ الْغُلَامِ فَقَدْ أَجْزَأَتْ عَنْهُ مِنْ الْعَقِيقَةِ</span></b></div>.<br />
<br />
Maksudnya “Jika kamu melakukan sembelihan korban untuk bayimu, maka ia memadai untuk akikah”<br />
<br />
Sheikh Muhammad bin Ibrahim r.h memilih pendapat ini, katanya :<br />
<br />
<div style="text-align: right;">"<b><span style="font-size: x-large;">لو اجتمع أضحية وعقيقة كفى واحدة صاحب البيت ، عازم على التضحية عن نفسه فيذبح هذه أضحية وتدخل فيها العقيقة</span></b><br />
</div><br />
Maksudnya : Sekiranya korban dan akikah berhimpun, maka memadai dengan melakukan satu sahaja untuk tuan rumah, ia berazam untuk melakukan korban bagi dirinya, maka ia menyembelih korbannya, dan akan masuk di dalamnya ibadat akikah.<br />
<br />
Hasilnya ialah, dalam masalah di atas iaiatu (7 bahagian, 4 niat akikah, 3 niat korban) insyaAllah harus dan dibolehkan kerana tujuan penyembelihan tetap sama iaitu taqarrub kepada Allah Taala.<br />
<br />
Wallahualam<br />
<br />
Rujukan<br />
http://islamqa.com/ar/ref/106630aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-14425456313410875682010-01-12T22:08:00.003+08:002010-01-26T10:05:18.984+08:00Syak Status Halal Sesuatu MakananPostby awoi »<br />
<br />
Assalamualaikum,<br />
<br />
1)saya tak tau nk letak topik kat mana, so saya pilih jelah under isu semasa.<br />
<br />
Saya nk tanya, apakah status nya untuk kita atau dari segi hukum apabila kita makan benda yg kita sendiri xtau status halal or haram. kalau kita tau benda tu halal xde masalah, tp kita x tau. kalau kita was-was, maka kita x bleh makan makanan itu atau boleh?kalau di tempat lain mcm mana, kalau di malaysia x perlu lah kot sbb kita ada byk lagi makanan halal yg lain.<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
andaikata kita yakin bahawa makanan itu halal, tetapi sebenarnya haram atau kita was-was dan kita makan akhirnya kita tau..makanan tu haram...so macam mana?<br />
<br />
sbb yg saya tau, setiap benda haram ni neraka tempatnya...kalau da makan benda haram...macam mana status nya?samada secara kita tahu or kita xtahu...<br />
<br />
<br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby al-jawhar »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Dalam Islam , kita dituntut untuk mengetahui status sesuatu makanan samada ianya halal atau haram dimakan.Ini berdasarkan kepada firman Allah swt dalam surah Al-Mukminun ayat : 51 :<br />
<br />
<div style="text-align: right;"><span style="font-size: x-large;"><b>يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ</b></span><br />
</div><br />
Hai rasul-rasul, makanlah dari makanan yang baik-baik, dan kerjakanlah amal yang saleh. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.<br />
<br />
Dalam satu hadis pula , Rasulullah saw pernah menyebut tentang seorang lelaki yang jauh perjalanannya , kusut masai dan berdebu rambutnya lalu menadahkan tangannya ke langit memohon kepada Allah swt dengan berkata : Wahai Tuhanku , wahai Tuhanku…sedangkan makanan, minuman dan pakaiannya adalah haram dan dia diberi makan dengan benda-benda yang haram juga.Maka bagaimanakah permintaannya akan dikabulkan. (HR Imam Muslim : 1015)<br />
<br />
Ini bermakna , makanan yang baik dan halal adalah menjadi salah satu syarat untuk diterima dan dimakbulkan doa seseorang itu.<br />
<br />
Maka , kesimpulannya , sekiranya kita tidak yakin akan status halal haram sesuatu makanan tersebut , dari sudut berhati-hatinya , adalah lebih baik kita meninggalkan sahaja makanan tersebut kerana ia meragukan dan beralih lah kepada makanan lain yang tidak diragukan status halal haramnya sebagaimana sabda Rasulullah saw :<br />
<br />
<div style="text-align: right;"><b><span style="font-size: x-large;">دع ما يريبك إلى مالا يريبك</span></b><br />
</div><br />
Tinggalkan apa-apa yang meragukan kamu kepada yang tidak meragukan kamu<br />
(Hadis Hasan riwayat Imam Tirmizi)<br />
<br />
WAaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-80397734228316698392010-01-12T22:06:00.002+08:002010-01-26T10:06:01.853+08:00Daging Khinzir Sahaja Yang HaramPostby Guest what »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Kemusykilan saya ttg, adakah yg yg diharamkan keatas babi itu hanya DAGINGnya shj... atau keseluruhannya. Hujah dorang : dalam quran hanya sebut "wa lahmah khinzir..."<br />
<br />
Mohon penjelasan & maaf sekiranya soalan ulangan. terima kasih<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby Abu_Umair »<br />
<br />
<b><span style="font-size: large;">بسم الله</span></b><br />
<b><span style="font-size: large;">والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد</span></b><br />
<br />
Pengharaman babi walaupun disebut dalam al-Quran dengan lafaz 'Wa Lahmal Khinzir' (daging babi) tetapi ia meliputi semua bahagian babi, termasuk lemak, kulit dan lain-lain.<br />
<br />
Kata Ibn Katsir, "Dan daging (babi) meliputi semua bahagian-bahagiannya sehingga lemak... sebagaimana ia difahami daripada Bahasa Arab dan uruf yang tetap." (Tafsir Ibn Katsir 3/16).<br />
<br />
Di dalam hadis Buraidah al-Aslamiy, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:<br />
<br />
<b><span style="font-size: x-large;">من لعب بالنردَشير فكأنما صَبَغَ يده في لحم الخنزير ودمه</span></b><br />
<br />
Maksudnya: "Sesiapa bermain Nardasyir, maka seolah-olah dia mencelupkan tangannya dalam daging babi dan darahnya".<br />
Direkod oleh Muslim (no: 2260).<br />
<br />
Jika menyentuh daging dan darah babi pun dianggap tercela oleh syarak, maka apatah lagi untuk menjadikannya makanan.<br />
<br />
Kata Ibn Katsir, "Di dalam hadis ini terdapat dalil bahawa daging babi meliputi segala bahagiannya termasuk lemak". (Tafsir Ibn Katsir 3/16).<br />
<br />
Wallahu A'lam.aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-77071835054054808392010-01-12T22:04:00.002+08:002010-01-26T10:07:06.142+08:00Lozenges Sakit Kerongkong Ada AlkoholPostby Guest »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Setengah-setengah lozenges macam Strepsil ada mengandungi alkohol. Lozenges yang saya dapat dari klinik berjenama "Domidin" tidak ditulis mengandungi alkohol, tetapi Bromide dan Domiphen. Kalau kena pakaian solat takpe ke bawak solat, since tak tulis ada alkohol? Atau setiap lozenges itu memang ada alkohol ?<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby kamin »<br />
<br />
Wa’alaikumussalam<br />
<br />
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya Allah.<br />
<br />
Menang benar bahawa terdapat beberapa jenama lozenges mengandungi alcohol; 2.4 Dichorobenzly Alcohol 1.2mg. Tidak semua lozenges mengandungi alcohol. Adalah lebih selamat membeli lozenges yang alcohol free.<br />
<br />
Secara saintifiknya, alkohol yang ada pada ubat tidaklah sama struktur organik dengan alkohol yang berada didalam Arak; yang dikenali sebagai ethyl alcohol (CH3-CH2-OH).<br />
<br />
Menurut Fatwa al-Lajnah al-Daemah (22/110) - secara umumnya, tidak dibenarkan mencampuri ubat dengan bahan yang memabukkan. Akan tetapi jika ia bercampur dengan alkohol dan minum dengan kadar yang banyak, lalu ia memabukkan, maka ia haram digunakan dan haram diminum, samada dengan kadar yang sedikit atau banyak. Jika minum banyak tidak memabukkan, maka dibenarkan menggunakaannya dan meminumnya.<br />
<br />
Berkata Syeikh Ibn Utsaimin : mengenai beberapa ubat yang mengandungi alkohol, jika kesan alkohol tersebut dapat dilihat didalam bentuk yang memabukkan, maka hukumnya haram. Akan tetapi jika tiada kesan dilihat, dan alkohol hanya diletakkan sebagai preservative, maka tidak ada masalah menggunakannya [Liqaa’aat il-bab il-Maftuhah, 3/231].<br />
<br />
Kedua-dua Fatwa diatas ini dibina diatas hadith Nabi :saw :-<br />
<br />
<b><span style="font-size: x-large;">ما أسكر كثيرة فقليله حرام</span></b><br />
“Apa yang memabukkan dalam jumlah yang banyak, maka jumlah yang sedikit pun adalah haram” [Riwayat Tirmudzi]<br />
<br />
Domiphen Bromide adalah sejenis antiseptik, dan ia bukanlah najis. Jika terkena baju boleh di bawa didalam solat.<br />
<br />
Sekian, wassalamaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-19455485220519559122010-01-12T22:02:00.002+08:002010-01-26T10:07:46.405+08:00RokokPostby Guest »<br />
<br />
Salaam,<br />
<br />
Saya ada satu kemusykilan.<br />
<br />
Kita semua sedia maklum hukum atau status merokok dalam Islam (majoriti ulama' masa kini telah mengatakannya haram, dan segelintir daripada mereka pula telah mengatakan makruh), atas sebab-sebab kesihatan dan sebagainya. Soalannya bolehkah, bilamana ada di antara teman-teman yang merokok berkongsi minuman ataupun makanan dengan teman-teman yang tidak merokok? Adakah minuman atau makanan tersebut dikira bercampur dengan benda yang haram (jika kita mengambil kira hukum haram dalam merokok)? Apakah pandangan Islam dalam hal ini? Dan apakah pendekatan yang terbaik yang dapat kita ambil? Mohon pencerahan dari yang arif. Jazakallahu khair.<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby kamin »<br />
<br />
Wa’alaikumussalam<br />
<br />
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya Allah.<br />
<br />
Kenajisan rokok adalah kenajisan maknawiyah; najis atau haram dari segi maknanya atau hukumnya sahaja. Maksudnya, memegang kotak rokok atau batang rokok itu sendiri tidaklah najis. Apa yang diharamkan atau yang dimakruhkan adalah “perbuatan” menghisap rokok itu sendiri. Tidak ada masalah untuk berkongsi makanan atau minuman mereka.<br />
<br />
Contoh lain, Wanita yang bukan mahram bagi kita, dengan maksud haram kita menyentuh, haram melihat aurat dsb, tidak haram kita memakan makanan atau minuman yang mereka sediakan.<br />
<br />
Begitu juga apabila di maksudkan orang kafir itu najis, ia tidak bermaksud bersentuhan diantara lelaki muslim dan lelaki kafir atau sebaliknya tidaklah seperti menyentuh najis fizikal (eg: seperti tahi, air kencing dsb). Yang dikatakan najis adalah AKIDAH mereka, yang mensyirikkan Allah swt, Sila lihat :- http://al-ahkam.net/home/index.php?name ... ic&t=35749<br />
<br />
Kesimpulannya, haram merokok itu merujuk kepada perbuatan menghisap rokok itu sendiri, dan tidaklah menyebabkan keseluruhan anggota badan seseorang perokok itu menjadi najis. Masakan mereka masih boleh kita makan, atau boleh berkongsi makan & minum bersama mereka didalam batas syara’. Kenajisan merokok ini bersifat maknawiyah, iaitu haram dari segi HUKUM MENGHISAP dan bukan JASAD mereka, WA.<br />
<br />
Sekian, wassalamaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-13251916136882803492010-01-12T22:00:00.002+08:002010-01-26T10:08:32.326+08:00Bir Tanpa Alkohol Dari IranPostby MUSTAQILL »<br />
<br />
salam<br />
<br />
ada satu jenama bir tanpa alkohol dari iran yang akan dijual di negara ini tak lama lagi...namanya ISTAK....dikatakan mampu membina tenaga dan mengurangkan tekanan....diperbuat dari malt.....ini sangat mengelirukan.... apa hukum meminum bir ISTAK dari iran ini? adakah ia sama dengan arak? faisal tehrani yang mempromosi bir ini dalam blognya.<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby kamin »<br />
<br />
Wa’alaikumussalam<br />
<br />
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya Allah.<br />
<br />
Bir tanpa tanpa alcohol yang diberi nama ISTAK ini telah lama berada di pasaran Timur Tengah dan mendapat sijil halal kerajaan Iran. Cuma di Malaysia, buat pertama kalinya sebuah syarikat, Malaysian Iranian Corporation Sdn. Bhd. (MICSB), pemegang hak eksklusif bagi pengedaran minuman jenama ISTAK' dari Iran, bakal membuka sebuah kilang di negara ini dengan pelaburan hampir RM50 juta.<br />
<br />
Minuman ini dikatakan dihasilkan dari pemilihan malt (barli yang diperam) yang paling berkualiti. Kandungan alkoholnya adalah 0.0%.<br />
<br />
Cuma apa yang ditegur oleh Persatuan Pengguna Islam (PPIM) dan FOMCA ialah menggunaan istilah BIR HALAL dan BIR TIDAK HALAL yang agak mengelrukan masyarakat.<br />
<br />
Lihat : http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/n ... item.702.2<br />
<br />
Lihat : http://www.utusan.com.my/utusan/info.as ... =dn_18.htm<br />
<br />
<div style="padding-left: 25px; color: red;">KUALA LUMPUR 12 Mei - Penggunaan istilah bir halal bukan sahaja mengelirukan, malah menyakitkan hati umat Islam, kata Timbalan Presiden Persatuan Ulama Malaysia, Salleh Ahmad.<br />
<br />
Menurutnya, penggunaan istilah tersebut memberi maksud yang buruk dan boleh menimbulkan syak serta prasangka buruk bagi umat Islam yang meminumnya.<br />
<br />
''Pihak berwajib harus mengambil tindakan segera agar isu tersebut tidak dimanipulasikan oleh pihak yang hanya memikirkan kepentingan untuk diri sendiri,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.<br />
<br />
Dalam pada itu, Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Nakhaei Ahmad berkata, istilah bir tidak wajar digunakan kerana ia sinonim dengan benda yang memabukkan.<br />
<br />
"Istilah bir halal tidak boleh digunakan kerana ia seolah-olah memberi gambaran bahawa umat Islam menggemari arak,'' katanya.<br />
<br />
Beliau diminta mengulas kenyataan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) yang tidak bersetuju dengan penggunaan istilah bir kerana dikhuatiri mengelirukan masyarakat Islam.<br />
<br />
Baru-baru ini, Istak, sejenis minuman malt yang disahkan 100 peratus halal tanpa alkohol diperkenalkan di Pameran Halal Antarabangsa 2009 (Mihas 2009).<br />
<br />
Sementara itu, Pensyarah Kolej Kemahiran Tinggi Mara (KKTM) Petaling Jaya, Dr. Azhar Yaakob berkata, istilah bir memang tidak sesuai digunakan bagi benda atau makanan yang halal.<br />
<br />
''Perkara ini bukan sahaja mengelirukan tetapi dalam ajaran Islam itu sendiri melarang kita daripada menggunakan istilah-istilah yang tidak baik,'' katanya.<br />
<br />
Dalam pada itu, Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Shaani Abdullah menjelaskan, penggunaan istilah tersebut tidak seharusnya dipandang ringan.<br />
<br />
"Penggunaan istilah itu seolah-olah salah satu cara halus untuk menghakis nilai dan kesucian Islam itu sendiri," katanya.<br />
<br />
Sumber : http://www.fomca.org.my/v2/index.php?op ... &Itemid=83<br />
</div><br />
<br />
Sekian, wassalamaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-88045002776720792512010-01-12T21:56:00.002+08:002010-01-26T10:09:13.835+08:00Buruan Mati DitembakPostby Guest »<br />
<br />
ustaz, tajuk itulah kesnya, so adakah boleh dimakan burung tersebut? memang x sempat nak disembelih dah. adakah kena sembelih kalaupun dia dah mati?<br />
<br />
bagaimana kalau binatang lain?<br />
<br />
trimakasih. wassalam<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby albaruhiyy »<br />
<br />
Assalamualaikum<br />
<br />
Alhamdulillah, dalam fatwa Islamqa.com ada disebutkan tentang kes seperti di atas. Jawapannya ialah jika ditembak binatang buruan sama ada burung atau sebagainya dengan senapang dan anda telah menyebut nama Allah Taala (membaca bismillah), lalu tepat mengenai sasarannya, dan binatang itu mati akibat tembakan tersebut., maka ia halal dan harus dimakan.<br />
<br />
Namun jika sempat mendapatkannya dalam keadaan hidup, wajib menyembelihnya.<br />
<br />
Sheikh Ibn Uthaimin pernah ditanya adakah burung yang ditembak dengan senapang dan mati, adakah ia halal atau haram.<br />
<br />
Jawab Sheikh bahawa jika anda menembak dengan senapang akan binantang buruan seperti burung dan seumpamanya cthnya arnab, kijang dan anda menyebut nama Allah ketika melepaskan tembakan, maka ia halal sekalipun anda mendapatinya telah mati akibat tembakan.<br />
<br />
Dalilnya sabda Nabi s.a.w :<br />
”Apa yang menumpahkan darah dan disebutkan nama Allah padanya maka makanlah”.<br />
<br />
Tetapi, jika masih hidup, yakni hayah mustaqirrah (hidup yang kuat), maka wajib anda menyembelihnya dan menyebut nama Allah ketika sembelihan dilakukan. Jika anda tak menyembelihnya dan mati selepas itu, maka binatang buruan itu menjadi haram dimakan.<br />
<br />
[Sila Rujuk : http://www.islamqa.com/ar/ref/121239]aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-70221237512279346602010-01-12T21:54:00.002+08:002010-01-26T10:10:12.152+08:00Makanan Tanpa Logo Halal JakimPostby zifee_kl »<br />
<br />
contoh situasi begini:<br />
<br />
jika ingin membeli roti. tetapi jenama roti yg ada di pasaraya tidak ada yg bercop Halal JAKIM. Jika dilihat pada kandungan (pada bungkusan roti) tidak terdapat benda2 yg haram sama sekali. Adakah dengan melihat pd kandungannya yg zahir halal, juga kita rasa tenang menganggapnya halal tanpa was-was?? Adakah perkara ini termasuk dalam syubhat ??<br />
<br />
minta penjelasan. syukran<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby al-jawhar »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Ringkasnya , jika sesuatu makanan yang tidak terdapat logo halal JAKIM dan dalam masa yang sama juga senarai kandungan / bahan makanan tersebut tidak terdapat bahan-bahan yang diharamkan , maka roti tersebut dihukumkan halal dan boleh dimakan.Apatah lagi jika makanan tersebut adalah makanan yang lazim dimakan oleh umat Islam , seperti roti , kicap , keropok dan sebagainya.<br />
<br />
Ini kerana kaedah syarak ada menetapkan bahawa Sesuatu yang tersembunyi tidak perlu diselidiki ....<br />
<br />
tetapi , sekiranya Majlis fatwa atau JAKIM telah menetapkan bahawa , setiap makanan yang boleh dimakan oleh umat Islam malaysia mestilah mempunyai logo Halal JAKIM atau mana-mana badan Syariah yang diiktiraf , maka disitu hukumnya menjadi wajib bagi setiap muslim memastikan logo halal JAKIM itu wujud pada setiap makanan yang dibeli sebelum memakannya.<br />
<br />
Secara mudahnya , jika makanan tersebut diproses dan dijual oleh individu yang beragama Islam , maka secara logiknya , ia boleh dimakan tanpa sebarang was-was..<br />
<br />
Jika ianya diproses dan dijual oleh orang bukan Islam , maka jalan terbaik untuk lebih selamat ialah makanan tersebut mesti mempunyai logo Halal JAKIM , walaupun pada dasarnya ia boleh dimakan.<br />
<br />
Walaupun begitu , [tinggalkanlah perkara yang meragukan anda dan beralih lah kepada perkara yang tidak meragukan.(alhadis) agar tidak terjebak kepada perkara-perkara syubhat.<br />
<br />
WAaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-26054865146804041072010-01-12T21:52:00.004+08:002010-01-26T10:10:44.604+08:00Benarkah Daging Korban Tidak Boleh Dimakan Binatang LainPostby izz »<br />
<br />
ana ada sedikit pertanyaan berkatan tajuk yang diberikan berkaitan Benarkah Daging Korban tidak Boleh dimakan oleh Binatang (spt kucing)?<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
<b><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<~>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>></b><br />
Postby al-jawhar »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Labihan (saki baki @ sisa) daging atau tulang korban boleh sahaja dibuang tanpa perlu menanamnya berdasarkan tidak adanya dalil yang menyuruh untuk menanamnya.<br />
<br />
Maka secara logiknya , apabila ianya tidak ditanam , sudah tentu lebihan atau sisa tersebut akan dimakan oleh mana-mana binatang samada kucing , anjing dan sebagainya.<br />
<br />
Apa yang jelas , tidak terdapat suruhan dari syarak agar kita menjaga dan mengawasi segala lebihan atau sisa daging dan tulang korban atau aqiqah daripada dimakan oleh kucing dan sebagainya.<br />
<br />
Malahan , yang sememangnya terdapat dalam syarak ialah lebihan daging korban atau aqiqah tersebut adalah menjadi makanan bagi binatang-binatang dari kalangan jin sebagaimana yang tersebut dalam hadis Rasulullah saw :<br />
<br />
Berkata Ibn Mas'ud ra : 'Rasulullah berkata : Salah seorang dari kalangan Jin telah memanggilku, dan Aku pergi bersamanya, membaca al-Quran kepada mereka.' Dia membawa kami melihat kesan mereka dan kesan api mereka, dan mereka bertanya baginda mengenai makanan dan baginda bersabda : 'Bagi kamu semua TULANG yang disebut nama Allah yang kamu perolehi, bagi DAGING pula, dan semua lebihannya bagi binatang kamu'. Nabi bersabda : 'Maka jangan kamu beristijak (membersihkan diri) dengannya, kerana ia adalah makanan yang diperuntukan kepada saudara kamu'<br />
<br />
(HR Imam Muslim : 450)<br />
<br />
<br />
WAaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-55495638762353669822010-01-12T21:50:00.001+08:002010-01-14T16:41:08.038+08:00Hikmah Larangan Potong Kuku Sebelum KorbanPostby kashsul »<br />
<br />
Assalamualaikum,<br />
<br />
Orang yg berniat untuk berkorban dilarang memotong kuku dan rambut dari masuk 1 Zulhijjah sehingga 9 Zulhijjah dan disunatkan berpuasa. Soalannya:<br />
<br />
1- Apakah ibadah ini untuk merai' seperti mana orang yang menunaikan haji ?<br />
<br />
2- Apakah dilarang juga perbuatan jimak spertimana tempoh tersebut?<br />
<br />
minta penjelasan.<br />
Wallahu a'llam<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
_____________________________________<br />
Postby Abu_Umair »<br />
<br />
1- Hikmahnya ialah sebagaimana disebut oleh Syeikh Bin Baz:<br />
<br />
"Hikmah larangan ini ialah apabila seorang itu ingin menawarkan korban, dia seolah-olah menyertai jemaah Haji didalam salah satu ibadat Haji - dengan kata lain mendekatkan dirinya kepada Allah swt dengan menyembelih korban, dia juga menyertai beberapa ciri-ciri Ihram, iaitu dilarang memotong rambut dan sebagainya."<br />
<br />
2- Tidak ada larangan jimak kepada orang yang ingin melakukan korban. Ia adalah khas untuk orang yang berihram.<br />
<br />
Wallahu A'lam.aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-15265761841407333042010-01-12T21:47:00.000+08:002010-01-12T21:47:45.024+08:00Tukang Masak Bukan IslamPostby ladybird »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Saya mohon penjelasan dari tuan2 disini ttg masakan di kantin di tempat keje saya kerna satu group cakap buleh makan manakala satu group lagi cakap tak buleh makan :-<br />
<br />
1) Kalau tukang masak bukan islam, tetapi semua barang mentah adalah yg halal, kita org islam buleh makan tak ?<br />
<br />
2) Kalau salah sorg pekerja kantin bukan islam, dan dia cuma basuh pinggan/mangkuk/cawan, adakah benda yg dicuci tu boleh digunakan oleh org islam ?<br />
<br />
tima kasih banyak2...<br />
<br />
wassalam<br />
<br />
<br />
_______________________________________<br />
Postby kamin »<br />
<br />
wa’alaikumussalam<br />
<br />
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya Allah.<br />
<br />
Tidak ada larangan kepada orang Islam memakan makanan yang dimasak oleh orang kafir, munafik dsb, selama-mana ia tidak melibatkan makanan yang HARAM di makan (seperti khinzir (babi)) atau minuman yang diharamkan (seperti arak, wine, dsb), dan juga binatang yang disembelih bukan dari kalangan orang Islam atau Ahli Kitab.<br />
<br />
Begitu jugalah menggunakan pinggan, gelas dsb, yang di basuh oleh orang-orang kafir, melainkan mereka menggunakan bahan-bahan pencuci yang mengandungi benda yang haram.<br />
<br />
Jika alas an mereka berasaskan bahawa apa-apa sahaja sentuhan orang kafir itu NAJIS, maka mereka telah tersilap didalam memahami nas al-Quran. Kenajisan orang kafir hanyalah pada aqidahnya, bukanlah tubuhnya itu nasjis secara fizikal. Berikut kami petik jawapan yang lalu mengenai isu ini :-<br />
<br />
SJ-03-0100 : orang kafir najis <br />
<br />
Firman Allah swt :-<br />
<br />
"Wahai orang yang beriman sesungguhnya orang Musyrikun itu adalah najis....." [Surah al-Taubah : 28]<br />
<br />
Kenajisan kaum Musyrikin bukanlah najis hissiyah, dan apa yang dijelaskan didalam al-Quran didalam ayat diatas bermaksud ketidak sucian kaum musyrikin terhadap AQIDAH mereka yang mensyirikkan Allah swt.<br />
<br />
Berkata Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi :-<br />
<br />
“Kenajisan orang musyrikin adalah Najis Ma’nawiyah, melainkan ada segelintir fuqaha’, seperti Zaidiyyah dan Zahiriyyah mengatakan orang musyrikin dan kufar adalah najis hissiyah”.<br />
<br />
Al-Qaradhawi memetik kata Imam Shaukani rh bahawa apa yang dimaksudkan adalah najis tersebut bukanlah najis hissiyah, bahkan ia adalah najis hukum. Ini bermaksud bahawa aqidah orang-orang kafir ini yang najis, dan bukanlah fizikal badan mereka.<br />
<br />
Malah kata al-Qaradhawi didalam riwayat Sahih bahawa Nabi :saw dan para sahabat pernah minum dan mengambil wudhu’ dari bijana orang Musyrikin. Baginda juga makan makanan hidangan orang kafir.<br />
<br />
Dr Khaled Muhammad Abdul Kadir, pensyarah Universiti Lebanon menyatakan bahawa adalah dibenarkan lelaki Islam beristerikan ahli kitab, mereka boleh bersentuhan, baik keatas alat-alat perabot ataupun pakaian mereka. Suami juga boleh makan makanan yang disediakan oleh isteri ahli kitab dan boleh menggunakan pinggan, mangkuk dan gelas yang sama. Jelas INI menunjukkan kenajisan mereka bukanlah fizikal badan mereka.<br />
<br />
Kesimpulannya, jumhur ulama’ mengatakan maksud orang kafir itu najis adalah kepada aqidah mereka yang tidak suci, dan bukanlah fizika badannya sehinggakan batal wudhu’ jika menyentuh mereka. <br />
<br />
<br />
Kesimpulannya, anda boleh makan makanan yang dimasak oleh orang kafir selagi mana kandungan makanan tersebut halal dimakan. Sentuhan orang kafir BUKAN najis. Yang berbeza dengan kita hanyalah aqidah mereka sahaja. WA.aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-48973194053936077642010-01-12T21:44:00.000+08:002010-01-12T21:44:24.139+08:00Pelajar Berkongsi Untuk Satu Bahagian KorbanPostby hambaMu »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Saya ingin bertanya, adakah dibenarkan dalam ibadah qurban kita berkongsi dengan ramai orang utk qurban 1 bahagian.<br />
<br />
Sepanjang pembacaan, ibadah qurban hanya utk yg berkemampuan.<br />
<br />
Tapi kalau sebuah kumpulan, cthnya pelajar yang asalnya tidak mampu, tetapi contohnya 1 bahagian lembu berharga RM350, maka dibahagikan kepada 20 pelajar utk mengumpulkan duit hingga RM350 utk melakukan qurban 1 bahagian sahaja.<br />
<br />
Adakah ini dibenarkan?<br />
<br />
Harap dapat penjelasan sblm raya qurban nih.<br />
<br />
wassalam<br />
<br />
<br />
__________________________________________<br />
Postby Abu_Umair »<br />
<br />
- Seekor haiwan korban (unta, lembu atau kambing) boleh dilakukan korban untuk seorang lelaki bersama-sama dengan seluruh ahli keluarganya. Sebagaimana ditunjuki oleh hadis-hadis sahih.<br />
<br />
- Begitu juga satu bahagian korban (1/7) boleh dijadikan korban untuk seseorang bersama-sama dengan ahli keluarganya menurut sesetengah ulama, dan dipilih oleh Syeikh Bin Baz dalam Majmuk Fatawa (18/43).<br />
<br />
- Tetapi satu bahagian (1/7) dibahagikan kepada beberapa orang yang bukan ahli keluarga, kami tidak menemui fatwa yang mengharuskannya -setakat pencarian kami-.<br />
<br />
- Jika para pelajar tidak mampu untuk melakukan korban, mereka boleh bersedekah dengan kadar yang mereka mampu.<br />
<br />
Wallahu A'lam.aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-63330584888097021812010-01-12T21:42:00.000+08:002010-01-12T21:42:12.821+08:00Apa Hukum Makan BelangkasPostby Guest »<br />
<br />
Assalamaualaikum.<br />
<br />
Saya difahamkan oleh sesetengah pihak bahawa belangkas adalah sejenis binatang dua alam, (benarkah begitu) disebabkan ia hidup di lautan dan kemudiannya naik ke pantai untuk bertelur. Jadi, ada pendapat makan belangkas adalah haram disebabkan 2 alamnya itu. Tapi jika gunakan hujah 2 alam belangkas itu, bagaimana pula dengan penyu. Penyu juga hidup di lautan dan naik ke darat untuk bertelur. Jika belangkas di katakan haram, jadi penyu juga haram dimakanlah yerk...<br />
<br />
So, saya jadi confius kat sini. Sebab ada pendapat mengatakan penyu boleh dimakan. Jadi tabiat penyu dan belangkas adalah sama iaitu bertelur di darat....so camanalah pulak boleh datang pendapat yg mengatakan belangkas tu haram...padahal belangkas tu sedaaaap dimakan lebih2 lagi tang telurnya.<br />
<br />
Jadi, pendekkan cerita....nak tanya panel AAN, apa hukum makan belangkas? Haram atau Halal?<br />
<br />
Tengkiu...wassalam<br />
<br />
<br />
_____________________________________<br />
Postby kamin »<br />
<br />
wa'alaikumussalam<br />
<br />
Alhamdulillah. Berikut kami petikkan jawapan dari ruangan Soal-Jawab JAKIM mengenai isu makan belangkas :-<br />
<br />
<div style="padding-left: 25px; color: red;">Belangkas harus dimakan, Secara perinciaannya binatang yang boleh dimakan dan tidak adalah seperti di bawah:<br />
<br />
i)HAIWAN DARAT<br />
<br />
Semua haiwan darat halal dimakan kecuali:<br />
<br />
a) Haiwan yang tidak disembelih mengikut hukum syarak.<br />
b) Babi<br />
c) Anjing<br />
d) Haiwan yang bertaring yang digunakan untuk mencakar dan membunuh iaitu haiwan-haiwan buas seperti harimau, beruang, gajah dan seumpamanya.<br />
e) Burung yang mempunyai kuku pencakar atau makan menyambar umpamanya burung helang dan seumpamanya.<br />
f) Haiwan-haiwan yang diperintah oleh Islam membunuhnya iaitu seperti tikus, kala, burung helang, lipan dan seumpamanya.<br />
g) Haiwan yang dilarang oleh Islam membunuhnya iaitu seperti semut, lebah dan burung belatuk.<br />
h) Haiwan yang dipandang jijik (keji) oleh umum seperti kutu, lalat, ulat dan seumpamanya.<br />
<br />
i) Haiwan yang hidup di darat dan di air (dua alam) seperti katak, buaya, ketam batu dan seumpamanya.<br />
<br />
ii) HAIWAN AIR<br />
Haiwan air ialah haiwan yang boleh hidup secara hakikatnya di air sahaja. Ianya adalah halal dan boleh dimakan kecuali yang beracun, memabukkan dan membahayakan kesihatan manusia.<br />
<br />
Pada pendapat Mazhab Syafi'ie ada haiwan yang harus dimakan telurnya tetapi haram memakan binatang tersebut seperti penyu. tuntung dan seumpamanya.<br />
<br />
<br />
sumber : http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_ ... enDocument<br />
</div>aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-37717968697460823452010-01-12T21:37:00.000+08:002010-01-12T21:37:45.798+08:00Ikan Paus Boleh Dimakan Tanpa SembelihPostby amrizal »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Soalan saya, adakah semua binantang yang diair yang tidak dua alam halal dimakan termasuk ikan paus? tp ikan paus adalah spesis mamalia? bagaimana tu?<br />
<br />
Berdasarkan hadith (copy paste)<br />
<br />
Hadis Sahih Bukhari, Volume 3, Book 44, Number 663:<br />
Dikisahkan oleh Jabir bin 'Abdullah:<br />
Rasul Alalh mengirim sejumlah tentara ke pantai Timur dan menunjuk Abu 'Ubaida bin Al-Jarrah sebagai pemimpin pasukan dan seluruh jumlah tentara adalah 300 orang termasuk diriku. Kami bergerak sampai mencapai sebuah tempat dan persediaan makanan kami sudah hampir habis. Abu 'Ubaida memerintahkan kami untuk mengumpulkan semua makanan yang dibawa di perjalanan. Bekal makananku adalah buah2 kurma. Abu 'Ubaida memberi kami setiap hari jatah makanan sejumlah kecil buah kurma, sampai semuanya habis. Bagian setiap orang hanyalah sebiji kurma setiap hari.<br />
<br />
Aku berkata, “Bagaimana bisa sebiji kurma bermanfaat bagiku?” Jabir menjawab, “Kita akan tahu nilainya jika kurma itu sudah habis semua.” Jabir menambahkan, “Ketika kami tiba di tepi pantai, kami melihat seekora ikan sangat besar seperti sebuah gunung kecil. Para tentara memakannya sampai selama 18 hari. Lalu Abu 'Ubaida memerintahkan tentara untuk memotong dua buah iga ikan dan mereka lalu memotongnya di atas tanah. Lalu Abu ‘Ubaida memerintahkan agar seekor unta betina ditunggungi dan unta itu berjalan melalui bagian bawah kedua iga itu (yang berbentuk seperti busur melengkung) tanpa menyentuhnya.<br />
<br />
<br />
________________________________________<br />
Postby kamin »<br />
<br />
wa'alaikumussalam<br />
<br />
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya Allah.<br />
<br />
Jumhur Ulama' menyatakan bahawa semua penghidupan laut, termasuklah ikan paus dan apa-apa penghidupan adalah halal dimakan tanpa sembelih. Ini berdasarkan firman Allah swt :-<br />
<br />
"Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut dan makanan yang didapati dari laut, sebagai bekalan bagi kamu (untuk dinikmati kelazatannya) " [surah al-Maaidah : 96].<br />
<br />
Cuma ada beberapa ulama' yang mentafsirkan perkataan ta'amuhu (makanan dari air) sebagai ikan sahaja. Akan tetapi jumhur mengatakan bahawa apa-apa yang boleh dimakan, yang hidup didalam laut adalah halal dimakan; termasuklah ikan paus, udang, ketam dsb, kerana ini dikatakan lebih hampir dengan maksud bahawa al-Quran itu sendiri.<br />
<br />
Didalam sebuah riwayat Imam Ahmad rh, ketka Nabi :saw ditanya mengenai air laut, baginda menjawab :-<br />
<br />
"Airnya suci dan mayatnya (kehidupan laut) adalah halal"<br />
<br />
Begitu juga dengan hadith yang dinyatakan diatas, Jabir ra. melapurkan semasa para sahabat didalam satu expedisi, mereka telah berjumpa dengan ikan paus yang mati ditepi laut, dan mereka memunafaatkannya lebih dari 20 hari. Apabila pulang ke Madinah, mereke telah memberitahu Nabi :saw mengenai perkara ini dan baginda mengatakan bahawa : makanlah makanan yang Allah kurniakan kepada kamu dan berilah kami makan jika ada lebihan. Maka mereka pun membawa daging ikan paus dan dia memakannya.<br />
<br />
Jelas disini menunjukkan bahawa ikan paus juga termasuk dikalangan makanan dari laut yang halal dimakan tanpa sembelih sebagaimana yang dijelaskan didalam Surah al-Maaidah ayat 96 dan hadith riwayat Jabir ra. WA.<br />
<br />
Sekian, wassalamaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com8tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-62903706638288063972010-01-12T21:34:00.000+08:002010-01-12T21:34:17.523+08:00Beli Ayam Di UKPostby DrCute »<br />
<br />
saya ada satu persoalan. saya tinggal di London. walaupun disini byk restoran dan kedai halal, namun ianya agak jauh dgn kediaman saya. Soalan saya, bolehkah saya membeli ayam atau daging dari pasaraya berdekatan, samaada yang mentah atau siap dimasak? Adakah UK ini diiktiraf sebagai negara kristian yang sembelihannya halal dimakan?<br />
<br />
sekian, mohon pencerahan<br />
<br />
<br />
_____________________________________<br />
Postby al-jawhar »<br />
<br />
salam<br />
<br />
<br />
Mengikut kaedah Islam, sembelihan ahli kitab adalah halal dan boleh dimakan oleh orang Islam, sebagaimana firman Allah swt dalam surah Al-maidah ayat 5 :<br />
<br />
Pada hari ini dihalalkan bagimu yang baik-baik. Makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi Al Kitab itu halal bagimu, dan makanan kamu halal (pula) bagi mereka.<br />
<br />
Apa yang menjadi masalah ialah , dalam penentuan ahli kitab ini, para ulama berselisih pendapat mengenainya. Ada ulama yang mengharamkan terus atau secara mutlak akan binatang yang disembelih oleh ahli kitab. Ini kerana mereka beranggapan bahawa dizaman sekarang sudah tidak ada lagi ahli kitab tulen yang berdiri di atas kepercayaan dan keaslian kitab yang asli.<br />
<br />
Jika dilihat pada pandangan dan pendapat Dr.Yusof al-Qaradhawi, ahli kitab yang disebut dalam al-Quran itu masih lagi wujud di zaman sekarang ini dan umat Islam dibolehkan memakan makanan dan berkahwin dengannya.<br />
<br />
Walaubagaimanapun sekiranya tidak menimbulkan sebarang kesukaran dan kesusahan kepada saudara/i maka, tindakan yang terbaik ialah jauhilah sebarang perkara yang mendatangkan syubahat, dan beralihlah kepada perkara-perkara yang tidak mendatangkan syubhat….<br />
<br />
<br />
WAaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-71190956895310553782010-01-12T15:53:00.000+08:002010-01-12T15:53:07.713+08:00Hukum Makan Minum Di Luar NegaraPostby shaz_smach »<br />
<br />
Assalamualaikum. Saya merupakan pelajar Malaysia yang baru memulakan penhajian di Australia. Saya mengalami kekeliruan terhadap hukum makanan apabila berada di sini, kerana terdapat perbezaan yang besar di antara amalan umat Islam di Malaysia dan umat Islam di Australia. Isu-isu tersebut adalah:<br />
<br />
1) Apabila tiba di Australia, saya diberi satu list code ingredient makanan yg mengatakan ingredient apa yg halal, apa yang haram. Kami pelajar Malaysia akan memeriksa setiap bahan makanan agar tidak mengandungi ingredient yg dikatakan haram kerana berasal dari babi, alkohol etc.<br />
<br />
2) isu timbul apabila berdasarkan pemerhatian saya, terdapat Muslim di sini yg tidak mengamalkan list itu, yaitu makan minum di mana restoran asalkan tidak makan babi dan alkohol. Ini menimbulkan kejanggalan memandankan terdapat kemungkinan restoran2 itu menggunakan ingredient makanan yg haram. Pada mulanya saya menganggap Muslim2 tersebut kurang beramal dgn ajaran Islam ( walaupun Muslimah yg bertudung labuh/hijab juga berbuat demikian)<br />
<br />
3) Kemudian saya dan rakan menemui alim di sebuah masjid di sini. Beliau mengajar ilmu Islam di masjid tersebut. Setelah bertanyakan tentang list ingredient makanan yg disebut dalam (1), beliau tidak tahu menahu mengenai hal tersebut. Beliau dan local muslim komuniti tidak memeriksa kandungan bahan makanan sebelum membeli. Saya merasakan beliau mengikuti mazhab yg berbeza dari pegangan imam syafie.<br />
<br />
4) Saya kemudian diberitahu oleh rakan di ireland yang local Muslim di sana tidak mempedulikan hal (1) iaiitu list halal haram ingredient makanan kerana mengikut pegangan mereka, ingredient tersebut telah ditukar menjadi bahan kimia, lantas semuanya menjadi halal. Saya pernah mendengar concept yg hampir sama diutarakan oleh Ustaz saya di malaysia.<br />
<br />
5) Di sini terdapat perbezaan pegangan syariah, kerana apabila saya memeriksa laman web, terdapat Muslim di Austrralia yg mengamalkan list hala haram ingredient itu. List (1) dibekalkan oleh sesetengah local Muslim communiti juga.<br />
<br />
Saya ingin mengetahui perlukah saya mengikuti list halal haram ingredient itu? Adakah ini kerana perbezaan Mazhab? Jika benar, adakah saya dibenarkan mengikuti mazhab yg diamalkan oleh local Muslim, kerana saya berpendapat kita perlu mengikuti mazhab tempatan. ia juga memudahkan.<br />
<br />
Sejauh mana pula kita perlu berhati2/ memeriksa halal haram? Cukupkah kita menimbang situasi, bertanya atau bagaimana?<br />
<br />
harap sesiapa yg alim dapat menjawab.<br />
<br />
<br />
______________________________________<br />
Postby al-jawhar »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Sebenarnya , apa yang hanya saudara lakukan ialah membeli barangan tersebut tanpa perlu kepada penelitian kod ingredient makanan tersebut sekiranya jelas menunjukkan bahawa ianya tidak mengandungi bahan-bahan yang haram.Ini kerana dalam Islam terdapat kaedah :<br />
<br />
Apa-apa yang tersembunyi dari (pengetahuan) kita , tidak perlu ditanya mengenainya.<br />
<br />
Maka , berdasarkan kaedah tersebut , saudara tidak perlulah menyiasat dan menyelidiki bahan-bahan makanan tersebut dengan bersungguh-sungguh sehinggakan ada antara sesetengah individu yang pergi ke kilang bahan tersebut di proses sehingga menimbulkan kesusahan dan kesukaran yang membebankan.Perbuatan tersebut jelas bertentangan dengan kehendak Islam.<br />
<br />
Begitu juga , jika ianya diproses dengan menggunakan bahan-bahan yang pada asalnya adalah haram seperti dicampurkan dengan sedikit alcohol untuk proses-proses tertentu ,maka ianya akan tetap menjadi halal sekiranya zat atau ain bahan tersebut terhapus dengan 2 kaedah , iaitu Kaedah al-Istihalah dan al-Istihlak.<br />
Sila rujuk link dibawah untuk penjelasan lanjut :<br />
<br />
<br />
<br />
WAaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-41294350126320830252010-01-12T15:50:00.002+08:002010-01-12T15:50:20.488+08:00Bapa Tidak Diaqiqah Bolahkah Aqiqahkan AnakPostby puteri83 »<br />
<br />
Bolehkah seorang bapa yang tidak pernah beraqiqah untuk diri sendiri membuat aqiqah untuk anaknya yang baru lahir? Adakah dia perlu melakukan aqiqah terlebih dahulu untuk dirinya dan barulah boleh dibuat aqiqah kepada anaknya?... Minta penjelasan<br />
<br />
<br />
______________________________________<br />
Postby kamin »<br />
<br />
wa'alaikumussalam<br />
<br />
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya Allah.<br />
<br />
Jumhur ulama' berpendapat bahawa bahawa aqiqah hukumnya Sunat (Sunnah mu'akkadah) dan bukannya wajib. Bagi seorang bapa yang dirinya tidak diaqiqah bukanlah menjadi penghalang untuk tidak melakukan aqiqah bagi pihak anaknya. Malah adalah mustahab bagi seorang bapa melakukan aqiqah untuk anaknya. Sabda Nabi :saw<br />
<br />
"Setiap anak yang lahir itu terpelihara (tertuntut) dengan aqiqahnya yang disembelih untuknya pada hari ketujuh (daripada hari kelahirannya), dicukur dan diberi nama." (Riwayat Abu Daud #2838, al-Tirmudzi #1522 dan Ibnu Maajah #3165)<br />
<br />
Ibnu Majah menerangkan maksud "... terpelihara dengan aqiqahnya..." adalah aqiqah itu sebagai sebab yang melepaskan kanak-kanak tersebut daripada gangguan syaitan yang cuba menghalangnya dari melakukan kebaikan.<br />
<br />
Berkata Ibn Qudamah rh : "Jika aqiqah tidak dilakukan dan kanak-kanak tersebut sudahpun baligh dan telah pun bekerja, dia tidak perlu melakukan aqiqah untuk dirinya. Ahmad telah ditanya mengenai perkara ini dan beliau berkata : Ia dikenakan kepada bapanya; yakni dia tidak perlu melakukan untuk dirinya sendiri; sunnah perbuatan in ialah amalan ini dilakukan oleh orang lain (iaitu bapanya)" (al-Mughni 9/364).<br />
<br />
Kesimpulannya adalah, aqiqah adalah tanggung-jawab seorang bapa; bukan dirinya sendiri. Akan tetapi, menurut Syeikh Ib Baaz rh, jika seseorang itu mampu melakukan untuk dirinya sendiri, maka boleh dilakukannya. Walaupun si-bapa tersebut tidak pernah dilakukan aqiqah oleh bapanya, akan tetapi beliau dituntut untuk melakukan aqiqah kepada anaknya. WA.<br />
<br />
sekian, wassalamaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-23876575267860248892010-01-12T15:48:00.000+08:002010-01-12T15:48:25.039+08:00Makan Minum Dalam Bekas Emas dan PerakPostby salahuddin »<br />
<br />
salam<br />
<br />
saya ada soalan berkanaan masalah seperti tajuk diatas<br />
saya ada terdegar hadis, Allah akan menuangkan api neraka ke dalam mulut org yg minum dgn bekas emas dan perak....<br />
minta ustaz berikan hadis yg sebenar kerana kecetekan ilmu saya<br />
<br />
soalannya:<br />
<br />
1) adakah terdapat khilaf ulama dlm perkara ini?<br />
2) dlm hadis disebutkan minum (tk brp pasti)... adakah sama hukumnya dengan makan?<br />
3) adakah termasuk jugak jika hanya sudu dan garfu emas yg digunakan?<br />
<br />
4) akhir sekali apakah termasuk juga jika menggunakan bekas yg disadur emas dan perak?<br />
<br />
<br />
________________________________________<br />
Postby Abu_Umair »<br />
<br />
Hadis tersebut ialah:<br />
<br />
Maksudnya: Sesiapa minum dalam bekas perak sesungguhnya dia menuangkan dalam perutnya api Jahannam.<br />
Direkod oleh Bukhari (no: 5311) dan Muslim (no: 2065).<br />
<br />
1) Hukum makan dan minum dalam bekas emas dan perak, memang ada khilaf. Ada yang hanya kata makruh tanzih. Tetapi pendapat yang kuat ialah haram, iaitu pendapat jumhur. Kata Imam Nawawi: "Cukup untuk menunjukkan dhaifnya pendapat ini (yg kata makruh) ialah ia bertentangan dengan hadis-hadis yang sahih". (Majmuk 1/249).<br />
<br />
2) Hukum makan dan minum adalah sama, kerana sabit juga larangan makan dalam hadis sahih, iaitu:<br />
<br />
Maksudnya: Dan jangan minum dalam bekas emas dan perak, dan jangan makan dalam pinggannya. Maka sesunggugnya ia untuk mereka di dunia, dan untuk kita di akhirat.<br />
Direkod oleh Bukhari (no: 5110) dan Muslim (no: 2067).<br />
<br />
3) Berdasarkan illah (sebab/hikmah) pengharaman iaitu ia lambang kemewahan, dan berlebih-lebihan, maka sudu dan garfu yang dibuat dari emas dan perak juga hukumnya sama dengan bekas makanan.<br />
Dalam fatwa Syeikh Bin Baz: "Hukum sudu-sudu disamakan dengan hukum bekas makanan (emas dan perak)".Majmuk Fatawa 19/72.<br />
<br />
4) Bekas-bekas yang disadur emas & perak, atau campuran emas atau perak dengan bahan lain, diperselisihkan pada keharamannya.<br />
<br />
Dalil ia juga haram ialah lafaz Daraqutni (1/40), "Sesiapa minum dalam bekas emas atau perak atau bekas yang ada sedikit daripadanya (emas atau perak) maka sesungguhnya dia menuangkan dalam perutnya api Jahannam".<br />
<br />
(Fathul Bari 9/555)aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-60738347841834520952010-01-12T15:46:00.000+08:002010-01-12T15:46:36.742+08:00Aqiqah Semasa Anak Sudah BesarPostby zaidharis »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Saya mempunyai anak yang belum dilaksanakan aqiqah semasa kecil iaitu menurut hadis Nabi SAW semasa hari ketujuh kelahiran. Persoalannya bolehkah saya melaksanakannya sekarang ketika anak telah besar dan adakah perlaksanaan aqiqah yang dibuat dengan tidak menepati sunnah Nabi SAW itu menepati syariat Islam dan diterima ibadahnya.<br />
<br />
Terima kasih.<br />
<br />
<br />
_____________________________________<br />
Postby al-jawhar »<br />
<br />
Ulama sepakat mengatakan bahawa waktu akikah yang afdhal bagi anak yang baru lahir ialah pada hari ketujuh kelahirannya , tetapi mereka berselisih pendapat tentang bilakah berakhirnya waktu akikah bagi anak yang tidak diakikahkan selepas berlalunya hari ketujuh.<br />
<br />
Imam Malik mengatakan bahawa , waktu akikah akan luput setelah berlalunya hari ke tujuh kelahiran.Maka jika disembelih binatang selepas daripada hari ketujuh , ianya tidak dikira , kerana menyembelih binatang selepas daripada waktunya , seperti tidak sah menyembelih binatang korban selepas hari-hari tasyrik. [ Hasyiah ad-Dusuki : 2/126 ]<br />
<br />
Manakala bagi Ulama-ulama dari kalangan mazhab hanafi , Syafi’ie , Hambali dan Zohiri serta satu pendapat Malik dari riwayat Ibn Wahb mengatakan bahawa dibolehkan menyembelih binatang untuk akikah selepas daripada hari ketujuh iaitu pada minggu ke dua dan ketiga.Berdalilkan kepada hadis Rasulullah saw daripada Buraidah r.a :<br />
<br />
Akikah itu disembeih (binatang padanya) pada hari ketujuh , empat belas dan dua puluh satu.<br />
<br />
(Hadis Riwayat al-Baihaqi) [ Raudhatu al-Tolibin : 3/229 , Al-Muhalla : 7/523 , Hasyiah ad-Dusuki : 2/126 ]<br />
<br />
Maksud daripada hadis di atas ialah akikah boleh dilakukan pada hari ke empat belas selepas kelahiran dan juga pada hari ke dua puluh satu selepas kelahiran.<br />
<br />
Walaubagaimana pun Ulama juga berselisih pendapat tentang adakah dibolehkan melakukan akikah selepas daripada hari ke 21 iaitu minggu ke tiga kelahiran.<br />
<br />
Ulama Syafi’ie dan Hambali mengatakan bahwa boleh dilakukan akikah pada hari ke 28 dan 35 selepas kelahiran [ Al-Majmu’ : 8/431 ]<br />
<br />
Manakala pendapat lain dari kalangan Ulama hambali juga ada menyebutkan bahawa akikah boleh dilakukan pada bila-bila masa walaupun sehingga atau setelah usia baligh. [ Al-Mughni : 11/122 ]<br />
<br />
<br />
Tarjih :<br />
<br />
Asy-Syaikh Dr.Walid Khalid Al-Rabi’ mengatakan :<br />
<br />
pendapat yang paling tepat ialah pendapat sebahagian Ulama Hambali yang mengatakan bahawa Akikah itu boleh dilakukan pada bila-bila masa sehinggalah ia mencapai usia baligh.Ini kerana hadis yang menyuruh di akikahkan bayi yang baru lahir itu pada hari ketujuh bukanlah bermaksud wajib dilakukan pada hari ke tujuh sahaja.Bahkan ia adalah suatu perkara yang di sunatkan sahaja.Iaitu , sunnah dilakukan pada hari ke tujuh , tetapi boleh di lakukan pada hari-hari lain dan bila-bila masa.<br />
[ Ahkam al-At’imah fi al-fiqhi al-Islami , Dirasah Muqaranah , Bab al-Aqiqah , ms; 221 ]<br />
<br />
Walaupun perlaksanaan akikah itu dibuat tidak berdasarkan kepada hadis Rasulullah saw, iaitu pada hari ke tujuh.Namun ianya masih termasuk dalam lingkungan Ibadah yang di syariatkan iaitu melaksanakan akikah tersebut.Sepertimana kata-kata Asy-Syaikh Dr.Walid Khalid al-Rabi’ di atas bahawa yang disunnahkan pada akikah itu ialah pada hari ke tujuh , namun ia boleh dilakukan pada bila-bila masa selepas daripada hari ke tujuh….Wa Allahu A’alam.<br />
<br />
<br />
Wassalam.aizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-14259312871844620462010-01-12T14:16:00.000+08:002010-01-12T14:16:24.179+08:00Membuang Tulang Lebihan Korban/AqiqahPostby zn »<br />
<br />
Assalamualaikum,<br />
<br />
Ustaz,<br />
<br />
Berdasarkan soalan SJ-10-0093:tulang aqiqah.<br />
<br />
1. Oleh itu, adakah tulang-tulang aqiqah boleh dibuang direct ke dlm tong sampah?<br />
<br />
2. Bagaimana pula tulang daging korban?<br />
<br />
3. Harap ustaz terangkan cara terbaik buang tulang-tulang dan cebisan daging aqiqah dan kurban.<br />
<br />
Terima kasih.<br />
<br />
<br />
_____________________________________<br />
Postby al-jawhar »<br />
<br />
Salam...<br />
<br />
Sepertimana yang telah disebutkan dalam jawapan bagi soalan diURL dibawah :<br />
<br />
http://www.al-ahkam.net/home/index.php? ... ad371f575c<br />
<br />
Maka kesimpulannya ialah :<br />
<br />
1. Tidak ada petunjuk dari Rasulullah saw agar tulang-tulang dan lebihan daging korban atau akikah yang mesti ditanam.<br />
<br />
2. Pendapat yang mengatakan tulang dan daging tersebut mesti ditanam adalah berdasarkan kepada anggapan masyarakat Nusantara yang menganggap bahawa amalan korban dan akikah sebagai amalan 'taqarrub' (mendekatkan diri kepada Allah).Maka segala perkara yang terlibat dalam amalan tersebut dianggap sebagai suci dan wajib untuk dihormati.Sebab itu juga , terdapatnya amalan sesetengah masyarakat melayu / nusantara yang menghormati sejadah yang digunakan untuk bersembahyang di atasnya.<br />
<br />
3. Perbuatan menanam tulang dan daging tersebut juga adalah perbuatan yang menyebabkan kesusahan dan kepayahan kepada umat Islam.Ini kerana , setiap muslim dikehendaki menyimpan dahulu atau melonggok tulang tersebut didapur sebelum ditanam keesokkannya dan perbuatan ini tidak bertepatan dengan maksud kemudahan yang terkandung dalam intipati syariat Islam itu sendiri.<br />
<br />
Maka tulang dan daging tersebut boleh dibuang begitu sahaja kedalam tong sampah dan sebagainya.<br />
<br />
WAaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-9098447685233739708.post-81299081113999253462010-01-12T14:13:00.002+08:002010-01-12T14:13:52.656+08:00Aqiqah Di Luar Negara Melalui Pertubuhan TertentuPostby Guest »<br />
<br />
salam<br />
<br />
Ingin bertanya pandangan panel al-ahkam berkenaan aqiqah yang dilaksanakan melalui syarikat/kumpulan/pertubuhan tertentu yang mengendalikannya di negara luar seperti di Kemboja. Adakah cara tersebut boleh dilaksanakan dan yang mana cara lebih afdhal utk dilaksanakan.<br />
<br />
Terima kasih.<br />
<br />
<br />
__________________________________<br />
<br />
Falsafah 'aqiqah adalah sebagai tanda kesyukuran bagi anugerah cahaya mata yang dikurniakan oleh Allah SWT.Daging akikah tersebut digalakkan untuk diagihkan kepada faqir miskin dan jiran tetangga , malah ada ulama yang menyarankan agar daging tersebut lebih baik dimasak terlebih dahulu.Itulah konsep dan kaedah akikah yang disyarakkan.<br />
<br />
Apa yang penting dalam ibadah akikah ialah niat melaksanakan ibadah tersebut sebagai tanda kesyukuran kita kepada Allah swt dengan kelahiran cahaya mata.Adalah lebih baik , jika daging daripada akikah tersebut diberikan kepada golongan yang tidak berkemampuan seperti faqir dan miskin , walaupun syarak membolehkan untuk diberi kepada golongan yang kaya.<br />
<br />
Maka berkenaan dengan masalah melaksanakan ibadah akikah dinegara-negara atau tempat yang terdapat umat Islam dari kalangan faqir dan miskin adalah sangat-sangat digalakkan ,lebih-lebih lagi membantu golongan yang tidak berkemampuan adalah tanggungjawab setiap umat Islam samada dekat atau pun jauh.Ini sesuai dengan firman Allah swt dalam surah an-Nisa ayat 36 :<br />
<br />
“Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatupun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh dan teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri,”<br />
<br />
Dalam memberi maksud perkataan Mufassirin berselisih pendapat.Dekat dan jauh di sini ada yang mengartikan dengan tempat, hubungan kekeluargaan, dan ada pula mengatakan antara yang muslim dan yang bukan muslim.<br />
<br />
<br />
WAaizuddinhttp://www.blogger.com/profile/12680683194869917727noreply@blogger.com0