January 9, 2010

Akikah Korban Bolehkah Guna Utk Majlis Kahwin

Postby nieta75 »

Assalamualaikum,

Saya bercadang hendak berkongsi dengan beberapa org kaum keluarga saya untuk membeli seekor lembu untuk di buat korban dan akikah. Dalam masa yang sama, ibubapa saya kebetulannya nak buat kenduri kahwin untuk adik saya. Boleh tak lembu yang kami nak buat korban/akikah tu disumbangkan kepada ibubapa saya untuk dibuat jamuan kahwin? Untuk makluman tuan, kenduri kahwin akan dibuat pada 14/02 iaitu 2 hari selepas raya haji. Terima kasih.


**************************
Postby thtl »

:wassalam

Jawab:

Batalkan CADANGAN Qurban dan Aqiqah pada tahun ini dan tumpukan pada kenduri Walimah al'Urs. Berkongsi binatang utk walimah, akikah dan qurban tidak ada dasarnya dalam Sunnah Muhammad saw. (Prof Nasih Ulwan, tarbiyatul Awlad fil Islam, Jld 1) WA

0 comments:

Post a Comment